Postępy budowy obwodnicy i węzła Bieruń – sprawdzamy na miejscu!

Postępy budowy obwodnicy i węzła Bieruń – sprawdzamy na miejscu!

Prace nad nowym odcinkiem drogi ekspresowej S1, obejmującym obwodnicę Bierunia i węzeł Bieruń, nabierają tempa. Inwestycja, realizowana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, jest już na zaawansowanym etapie, z postępem prac drogowych na poziomie 60%, a mostowych na prawie 70%. Przewidywane zakończenie prac to koniec 2026 roku.

Postępy na placu budowy

Na placu budowy odcinka S1, rozciągającego się od węzła Bieruń po węzeł Oświęcim, trwają intensywne prace. Projekt zakłada budowę łącznicy z dwoma rondami oraz obwodnicy z dwoma dodatkowymi rondami. W ramach inwestycji powstaną również obiekty inżynierskie, takie jak dwa wiadukty i most, które będą częścią drogi ekspresowej oraz dróg krzyżujących się z nią. Głównym wykonawcą projektu jest firma STRABAG z Pruszkowa.

Podstawowe dane o projekcie

Inwestycja w Bieruniu, rozpoczęta w sierpniu 2024 roku, dotyczy budowy odcinka drogi ekspresowej S1. Całkowita długość nowego odcinka wynosi 2,86 km, a jego budowa ma znacząco poprawić komunikację w regionie.

Projektowane ronda i ich znaczenie

W ramach realizowanej inwestycji powstają cztery główne ronda: dwa w obrębie łącznicy i dwa w ramach obwodnicy. Te nowe elementy infrastruktury drogowej obejmują:

  • punkt połączenia obwodnicy z ulicą Warszawską i Kasztanową,
  • punkt połączenia obwodnicy z ulicą Turystyczną,
  • punkt połączenia łącznicy z ulicą Kościelną,
  • punkt połączenia łącznicy z ulicą Jagiełły.

Dodatkowo, na samym węźle planowane są dwa mniejsze ronda, które mają usprawnić ruch w tym rejonie.

Szczegóły realizacji i wykonawca

Najważniejsze informacje dotyczące budowy to:

  • Rozpoczęcie prac: sierpień 2024,
  • Planowane zakończenie: koniec 2026 roku,
  • Wykonawca: STRABAG Sp. z o.o. z Pruszkowa,
  • Wartość projektu: 213 milionów złotych.

Zakres prac drogowych

Projekt obejmuje szeroki zakres działań, w tym:

  • budowę drogi ekspresowej S1 o długości 2,86 km,
  • realizację odcinka drogi krajowej klasy GP w ciągu DK44 o długości około 2,7 km (obwodnica Bierunia) oraz dodatkowej jezdni klasy Z o długości około 1,4 km pomiędzy węzłem Bieruń a układem ulicznym Bierunia,
  • budowę węzła Bieruń,
  • przebudowę istniejących dróg w rejonach kolizji z nową drogą ekspresową,
  • przeprowadzanie zmian w istniejącej sieci drogowej w celu przywrócenia naruszonych połączeń lub zapewnienia dostępu do nieruchomości,
  • budowę dodatkowych jezdni wzdłuż drogi ekspresowej,
  • urządzenie zatok kontrolnych dla służb Policji i Inspekcji Transportu Drogowego,
  • budowę oraz przebudowę infrastruktury dla pieszych i rowerzystów,
  • realizację obiektów inżynierskich w ciągu drogi ekspresowej oraz dróg krzyżujących się z nią, w tym dwa wiadukty i most.

Prace te mają na celu poprawę bezpieczeństwa i płynności ruchu w regionie Bierunia, co jest szczególnie istotne dla lokalnych mieszkańców oraz kierowców tranzytowych.

Źródło: Urząd Miasta Bierunia